Årets Brugtbil 2024: Se den overraskende vinder her!

For anden gang er en ren elbil vinder af titlen Årets Brugtbil. Første gang var det Tesla Model 3, mens titlen i år er gået til Skoda Enyaq. Dog tæt forfulgt af en anden spændende elbil.

Fem biler holder på en parkeringsplads - Skoda Enyaq holder forrest
Nyt om biler

Elbilerne dominerer ikke blot titler som Årets Bil i Danmark og Car of the Year, men nu også titlen som det mest spændende køb på brugtbilmarkedet: Årets Brugtbil. 

For i 2024 er det Skoda Enyaq, og det er tredje gang i træk, at Årets Brugtbil findes som elbil. For to år siden vandt Tesla Model 3 som den første elbil, sidste år vandt Hyundai Kona, der også findes som elbil, og i år vinder Enyaq i et felt bestående af hele fem biler, som kan oplades. 

Se videoen om Årets Brugtbil 2024 her

Hvorfor skal man vælge Skoda Enyaq

Årets vinder er på mange måder en komplet elbil til familien Danmark. Den er meget rummelig, har en lang rækkevidde, og så er der et fornuftigt udbud på brugtmarkedet, så der er noget at vælge imellem. Det eneste større minus er, at fabriksgarantien kun er på to år. 

Enyaq er en stor SUV, hvor der både er god benplads på bagsædet og god fodplads til midterpladsen. Den har ikke tre separate sæder på anden række, men der er god plads i bredden. Dertil kommer et bagagerum på 585 liter i SUV-udgaven, og 570 liter i Coupé-udgaven. 

Enyaq kom som SUV i 2021, men allerede året efter stødte en Coupé-udgave til, der designmæssigt primært adskiller sig på bagenden, der skråner mere og ikke har en vinduesvisker. Der er også glastag som standard, da det er nødvendigt for at have en ordentlig lofthøjde på bagsædet. 

På udstyrssiden er der rigtig mange muligheder til Enyaq. Der findes nogle udstyrsmodeller, som er kendt herhjemme, men rigtig mange biler bliver importeret fra udlandet. Så derfor skal du se dig godt for, hvilket udstyr der præcist er på den bil, du overvejer at købe. 

Gå efter modeller med varmepumpe, der vil give længere rækkevidde om vinteren. Komfortudstyr som ratvarme og sædevarme er også et plus. Kig også efter adaptiv fartpilot og adaptive LED-forlygter – den første hvis du vil aflastes i trafikken, den anden hvis du ofte kører på lande- og motorveje, hvor du gerne vil have optimalt lys i mørke. 

Hvilket batteri skal man vælge?

På batterisiden findes Enyaq med tre størrelser, som Skoda kalder 50, 60 og 80. Reelt har de hhv. netto 52 kWh, 58 kWh og 77 kWh, hvilket giver en officiel WLTP-rækkevidde på mellem 360 og 530 km. Rækkevidden afhænger af den enkelte models udstyrsniveau. 

Med det mindste batteri oplader bilen kun på to faser, og det betyder, at en komplet opladning kan tage op til syv timer. Og fordi varianten med det største batteri lader på tre faser, har den samme ladetid, men får naturligvis næsten 50 pct. længere rækkevidde.

Kører man normalt ikke så langt med elbilen, kan 60-varianten være et godt kompromis. Men Skoda anbefaler, at man kun lader batteriet til 80 pct. i hverdagen, og derfor vil 80-varianten være det bedste valg for mange elbilkøbere. Det giver også mulighed for at kunne vælge at lade op, netop den nat hvor strømmen er billigst i løbet af en uge. 

Fire andre gode brugte biler

Skoda Enyaq vandt med en pæn margin til Cupra Born. Bilerne er bygget på samme tekniske platform og fås også med samme motorer og batterier. Cupra Born er dog mindre og er næsten identisk med VW ID.3, dog med en højere kvalitetsfornemmelse i kabinen og et mere ungt design.

Tredjepladsen tilfalder Skoda Octavia, der er en velfungerende familiebil, der ikke fås som elbil. Men den findes som plugin-hybrid samt med benzin- og dieselmotor.

På fjerdepladsen kommer VW ID.4 med en lidt pudsig pointafstand til Skoda Enyaq. De to modeller er næsten identiske, men ID.4 er både billigere og har generelt mere udstyr.

Sidstepladsen tilfalder Ford Kuga, der har været den mest solgte plugin-hybrid, siden den kom frem. Men juryen havde den mere som et godt tip end det bedste valg på brugtbilmarkedet, og derfor måtte den nøjes med overraskende få point i forhold til konkurrenterne. 

Det er 19. gang, at Årets Brugtbil er blevet kåret i Danmark. Bag kåringen står en jury sammensat af 18 biljournalister og brugtbileksperter samt en stemme fra Bilbasens brugere. Heraf havde ni jurymedlemmer Skoda Enyaq på førstepladsen, herunder begge jurymedlemmer fra FDM: Yasser Abaiji og Karsten Meyland Lemche. Du kan se deres dom over Enyaq herunder. 

Seneste 5 vindere af Årets Brugtbil:

2023: Hyundai Kona (2019-2023)

2022: Tesla Model 3 (2019-2021)

2021: Hyundai i30 (2013-2018)

2020: Seat Leon (2012-2020)

2019: VW Golf VII (2013-2017)

Overvejer du at købe brugt bil?

Som medlem af FDM får du adgang til mange fordele og rabatter, og kan samtidig få rådgivning i forbindelse med køb af brugt bil samt en juridisk gennemgang af din slutseddel. Overvejer du elbil, kan FDM hjælpe dig med at finde den rette, samt få styr på 'alt det nye', der følger med den nye biltype.

Bliv medlem